środa, 25 marca 2020

Wywiad z czytelniczką - Natalią z klasy 7.


Natalia to uśmiechnięta i bardzo sympatyczna uczennica, która wiele przerw spędza w szkolnej bibliotece. Między półkami z książkami krąży w ciszy i najczęściej wychodzi z naręczem powieści. Lubi rozmawiać o książkach i potrafi cieszyć się czytaniem, fascynować i emocjonalnie opowiadać o przeczytanych historiach. To uczennica, dla której świat książek jest jej światem. Umiejętnie zaprasza też do niego swoje koleżanki, bo co pewien czas pojawiają się z nią nowe czytelniczki. Natalia jest więc najlepszą reklamą literatury wśród młodych czytelników. 

Chcemy promować i prezentować takich uczniów - czytelników i zapraszamy do przeczytania wywiadu z Natalią. Jeśli chcesz znaleźć się w grupie takich uczniów, napisz do nas, a my chętnie przeprowadzimy z Tobą wywiad.

-Jaka jest twoja ulubiona książka? Dlaczego ta?
-To trudne pytanie. Jest wiele książek, które są świetne. Są takie, które burzą mój światopogląd i zmieniają moje myślenie. Są również książki, na które można spojrzeć inaczej niż wszyscy i "dokopywać się" ich głębszego sensu. Do tego książki można posegregować na różne rodzaje. Więc uproszczę sobie zadanie. Wybiorę książkę, która jest poza sagami namiętnie ostatnio czytanymi przeze mnie. Na ten moment moją ulubioną książką jest „Trinkets”.
- Czy posiadasz domową biblioteczkę z książkami? Jaka jest?
-Tak, posiadam nawet własną biblioteczkę, która umieszczona jest w moim pokoju. Jest to regał ,a do tego na komodzie trzymam książki, które się na nim nie mieszczą. Posiadam również duże kartonowe pudło. Do niego trafiają książki, które czytałam będąc młodsza i takie, na które jestem jeszcze za mała.
-Czy pamiętasz pierwszą swoją książkę?
-Myślę, że taką moją pierwszą książką była seria „Powrót do Stumilowego Lasu”,które dostałam od babci na szóste urodziny.
-Twój top 10 książek.
-To pytanie jest trudne ze względu na to, że takich książek jest dużo, ale gdybym miała wybierać to byłyby to:
„Trinkets”,
„Wszystkie jasne miejsca”,
„Żółwie aż do końca”,
„ Save us”,
„Trzy kroki od siebie”,
„Do wszystkich chłopców, których kochałam”,
„Ból za ból”,
„Silver”,
„Firma ja”,
„Mały poradnik życia”.
-Gdzie dowiadujesz się o tym, co warto czytać?
- Najczęściej czytam informacje zamieszczone na okładce z tyłu książki. Śledzę również wiele osób zajmujących się recenzjami książek i uwielbiam oglądać „Booktube”.
-Jak zachęciłabyś kolegów/koleżanki do czytania?
- Zawsze pytam czy ktoś chce iść ze mną do biblioteki. Oczywiście nie będę nikogo zmuszać wbrew jego woli, ale są osoby, które dzięki mojej metodzie czytają, więc uważam, że działa.
-O czym napisałabyś książkę?
-Gdybym miała napisać książkę myślę, że byłaby to książka obyczajowa, ale poruszająca ważne sprawy czy problemy, np. dotkliwą chorobę czy problemy psychiczne.
- Co myślisz o księgozbiorze szkolnej biblioteki?
- Uważam, że nasza szkolna biblioteka jest naprawdę dobrze zaopatrzona. Byłam w wielu bibliotekach dla dzieci czy młodzieży i szkolny księgozbiór wypada na tle innych tysiąc razy lepiej. Każdy tam znajdzie coś dla siebie. Od powieści fantasy, obyczajówek po lektury i kryminały. Do tego nasza szkolna biblioteka ma bardzo dużo książek, które są nowe na rynku. Książki ułożone są, co pozwala na szybkie znalezienie książki poprzez nazwisko autora.
-Gdzie i jak najlepiej czyta Ci się książki?
- Mam dwa takie miejsca. Lubię czytać na swoim łóżku, ale uwielbiam też siedzieć pod kocykiem na moim siedzisku i czytać książki. Jeżeli mam zły dzień lubię pić przy czytaniu melisę w moim ulubionym dużym kubku.
-Dlaczego czytasz?
- W czytaniu odnajduję formy odstresowania lub przeniesienia się w inny, przyjemny wymiar. Na to właśnie pozwalają mi książki.
-Czy uważasz, że rozmowy o książkach są cenne ? Z kim o nich rozmawiasz?
-Być może są cenne. Może nie dla każdego, ale dla mnie tak. Jak czyta się książki ukazujące pewien problem to warto potem z kimś o nim porozmawiać. Myślę, że każdy ma książki, o których nie opowiada innym. Myślę, że osobą, która mnie słucha zawsze w tym zakresie jest mój tata i to głównie  z nim o nich rozmawiam.
-Bardzo dziękuję za przyjemną rozmowę i liczę na kontynuację rozmów o czytaniu, literaturze.
-Dziękuję, że mogłam odpowiedzieć na pytania.
                                                                     Janik Natalia, kl. 
 P.S
Mamy fantastyczne zdjęcia Natalii jako czytelniczki. Niestety chwilowo pozostały w szkolnej bibliotece, ale postaramy się je zaprezentować jak najszybciej!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz