wtorek, 12 maja 2020

Czytać można wszędzie. Miejsce 7 - w domu

"Dom bez książek jest jak ciało bez ducha." Cycero

"Dom bez książek jest jak plaża bez słońca." José Martí

"Dom bez książek to dom bez okien." przysłowie greckie

"Dom, gdzie znajdzie się książka jest przybytkiem słońca, a dom,
 w którym jej nie ma - to czarny kryminał." 
Kornel Makuszyński

"Mieszkanie bez książki ciemniejsze jest niż bez lampy."
 Henryk Sienkiewicz

"Najpiękniejszy pejzaż to półka z książkami." Anatole France

"Powiedz mi, jakie masz książki w domu, a powiem ci, kim jesteś." 
Jarosław Iwaszkiewicz

"Większość domów wartych powyżej $250.000 ma bibliotekę." 
Przemyśl to." Jim Rohn

Czytać można wszędzie, czytać każdy może, a właściwie czytać każdy powinien ... Miejsca gdzie czytamy są różne, tak jak inne są książki, które wybieramy, czas, który poświęcamy lekturze i wreszcie MY sami, współcześni CZYTELNICY: trochę samotnicy lub otwarci na przygodę i ciekawi świata podróżnicy, albo głodni wiedzy naukowcy, czy też powieściowi długodystansowcy ...  Jest jednak jedno, choć nie jedyne, miejsce, które łączy nas wszystkich i od którego nasze - Moje i Twoje Czytelniku tego postu - czytanie się zaczęło?! To miejsce, to właśnie DOM. To w Twoim "magicznym domu" najpierw słuchałeś książek czytanych Ci na głos przez rodziców, babcie lub dziadków ... by później sięgnąć po nie samodzielnie. To tutaj znajdują się ulubione, zaciszne i przytulne zakątki, idealne do zatopienia się w lekturze książki i tutaj też masz pod ręką swój domowy księgozbiór, własną biblioteczkę lub chociaż półeczkę z ulubionymi książkami :-) W obecnej bardzo nadzwyczajnej sytuacji DOMEM są też nasze ... balkony
"BALKON - miejsce bezcenne!!!" wg Ignacego z kl.Vh ; "teraz najlepsze miejsce do odpoczynku, zabawy i czytania książek" wg Lieii i Sofii z kl.VIg i "bardzo przyjemnie jest czytać na świeżym powietrzu. Choć nie na kocu wśród kwiatów, dobrym rozwiązaniem jest swój własny balkon"  wg Julii z kl.VIh), tarasy: "najbardziej przyjemne miejsce do czytania książek" wg Roksany z kl.VIb ; "Zawsze na powietrzu uspokajam się i nic mi nie przeszkadza tylko ja i książka, która mi się kojarzy z dzieciństwem bo gdy byłam mała lubiłam ją czytać :) - zdradza Dominika z kl.Vf "), ogrody... Miejsca wewnątrz domu są typowe, ale i nietypowe?! O tym jak bardzo zobaczycie, oglądając film zamieszczony poniżej 😉
Ale najważniejsze jest to, że CZYTAMY👍, bo to:
"zaczarowuje rzeczywistość" (Ignacy z kl.Vh) ; "U nas w domu najchętniej czytamy przed snem, w łóżku. Jest to wtedy dla mnie i dla moich młodszych sióstr czas wyciszenia i relaksu. Można przed zaśnięciem przenieść się do fajnego świata fantazji i wyobraźni. Myślę, że takie czytanie sprawia ,że śpi nam się lepiej i jesteśmy bardziej odstresowani." - Julka z kl.VIb

I to, CO CZYTAMY: "Moja mama postanowiła poczytać horror "To" Stephena Kinga na huśtawce, która wisi na naszym balkonie. Ja postanowiłem wybrać się w dość nietypowe miejsce, mianowicie na pustynię by czytać książkę "Quo Vadis" Henryka Sienkiewicza (tak na prawdę to obraz u rodziców w sypialni). Na kolejnym zdjęciu widać moją siostrę razem z naszym pieskiem Zorką, gdzie w fioletowym namiocie obydwie próbują czytać "Bon czy ton" Grzegorza Kasdepki. Mój tata stwierdził, że idealnym miejscem by przeczytać książkę "Księgi Jakubowe" Olgi Tokarczuk będzie kabina prysznicowa (tylko tam ma trochę spokoju." - pisze Mikołaj z kl.VIIe ; "Seria MAGICZNE DRZEWO - czytam po raz enty" - dodaje Ignacy z kl.Vh  ; "Sherlock Holmes ...wszędzie." - przyznaje Cecylka z kl.VIIe ; "książka W Pustyni i w Puszczy przenosi mnie w świat w szereg nieprzewidzianych zdarzeń. Tłem przygód jest egzotyczna sceneria, która bardzo mi się podoba a zakończenie jest pomyślne dla bohaterów" - wyznaje Igor z kl.Vg ... Pozostałe fascynacje czytelnicze widoczne będą w filmie 😊

Na koniec kilka wypowiedzi, będących jednocześnie hasłami promującymi czytanie 😉:
"Nie ma spania bez czytania" 
"Łóżko służy do czytania - nie do spania" - twierdzi Aleksander z kl.Vh.



PS. Dziękujemy bardzo za przysłanie zdjęć - pomoc, bez której nie moglibyśmy kontynuować tego projektu 💗 



1 komentarz: