poniedziałek, 7 listopada 2016

Kodowanie z eTwinning!

   Kodowanie, kodowanie,kodowanie! Słowo to wywołuje ostatnio w środowisku nauczycieli wiele emocji. Codziennie słyszymy, że będziemy uczyć kodowania, ale niewielu z nas wie, co to jest i jak tego uczyć? Jako otwarty na nowinki w edukacji nauczyciel bibliotekarz ruszyłam więc na warsztaty z kodowania prowadzone w ramach seminarium szkoleniowego programu eTwinning "Programowanie z eTwinning", które miało miejsce 4-5 listopada w Lublinie. Miałam już pewne wyobrażenie na temat kodowania, bo kilka miesięcy temu zaprojektowałam nawet pierwszą w swoim życiu aplikację w programie AppInventor. Nauczyczyłam się tego podczas szkolenia on-line prowadzonego w języku angielskim przez nauczyciela z Portugalii również w ramach eTwinning. Tym razem na seminarium zrozumiałam czym są systemy binarne i algorytmy. Dla naszej młodzieży to już nie jest nowość, ale dla wielu nauczycieli, zwłaszcza humanistów, tak. Po ciekawych wykładach zrozumiałam, że kodowanie zawsze istniało i zawsze mamy z tym do czynienia, gdyż ciągle stoimy prze jakimiś problemami do rozwiązania. Aby je rozwiązać musimy myśleć logicznie, zadawać pytania, używać instrukcji, znaków, itp. Przecież alfabet Morsa to też kodowanie! Teraz jednak pomagają nam w tym narzędzia i programy komputerowe. Na szkoleniu poznałam więc Baltie'go i budowałam z nim dom, a potem konstruowałam za pomocą plastikowych kubeczków piramidki. Budowa wieży Hanoi też była ciekawym wyzwaniem. Pora teraz przełożyć to na praktykę i pracować w tym zakresie z uczniami. Może połączymy kodowanie z czytaniem?
    Drugim elementem seminarium były warsztaty eTwinning Live, które miałam przyjemność poprowadzić. Była to okazja do nawiązania kontaktów z wieloma ciekawymi nauczycielami, np. z panią Anną Świć - nauczycielką przedszkola, która zajmuje się kodowaniem z dziećmi i pisze o tym na http://kodowanienadywanie.blogspot.com/. Celem spotkania było też praktyczne przećwiczenie portalu eTwinning Live, aby z łatwością szukać kontaktów ze szkołami partnerskimi, realizować innowacyjne projekty i uczyć się nieustannie korzystając z bazy wielu szkoleń eTwinning. Po warsztatach zaprezentowałam też kilka najciekawszych działań z moich projektów eTwinning. Był wśród nich i projekt 'Bookraft". Okazało się, że nadal jest inspirujący, nowatorski, innowacyjny, a powstał przecież pięć lat temu,gdy nie było mowy o kodowaniu. 
        Szkolenie było więc dla mnie - nauczyciela bibliotekarza i ambasadora programu eTwinning bardzo pomocne, motywujące i inspirujące. 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz