sobota, 19 września 2015

Pierwsze spotkanie z pierwszoklasistami w bibliotece, czyli gra z kodami QR

Jak zachęcić współczesnego ucznia do sięgania po książkę i czytanie? Jak przyciągnąć gimnazjalistów do szkolnej biblioteki i sprawić, aby czytanie stało się dla nich przyjemnością? Co zrobić, aby uczniowie sami zechcieli odkrywać zasoby szkolnej biblioteki i wykorzystywali je częściej w nauce i rozrywce? Te i wiele innych pytań związanych z czytelnictwem młodzieży postawiłam sobie kolejny raz.Rozpoczął się wrzesień i tradycyjnie zamierzałam zaprosić każdą klasę pierwszą do biblioteki, aby poznać uczniów i "oswoić" ich z tym miejscem. Zmieniłam dotychczasową metodę pracy na lekcji "Co każdy czytelnik biblioteki szkolnej wiedzieć powinien?". Zdecydowałam, że głównymi bohaterami lekcji "Poszukiwany czytelnik" będą uczniowie. Pozostawiłam im nieco swobody w wykonywaniu praktycznych ćwiczeń związanych z biblioteką, aby mogli konsultować się między sobą i uczyć od siebie nawzajem. Dla siebie pozostawiłam rolę przewodnika uczniów po bibliotece, który motywuje do wykonywania kolejnych zadań i wspiera w przypadku trudności. Do lekcji wprowadziłam innowacyjny element - kody QR. Chciałam przekonać się, na ile lekcja z wykorzystaniem cyfrowego narzędzia może być dla ucznia atrakcyjniejsza? Pierwsze spotkanie z klasą IB, które odbyło się 18 września to eksperyment.Technologia była tylko dodatkiem na lekcji, a efekt końcowy spotkania był zadowalający, bo uczniowie buszowali między półkami, dopytywali o książki i chętnie je wypożyczali. Na kolejne lekcje z uczniami klas I zamierzam wprowadzić jeszcze więcej zakodowanych w kodach QR zadań dla uczniów. Może eksperyment się uda, a dzięki technologii więcej uczniów sięgnie po książkę i złapie bakcyla czytania?! Pozostaje być optymistą i dalej eksperymentować!



Poniżej zamieszczam ebook z przygotowaną na lekcję grą. Każdy zainteresowany czytelnik może ją wykorzystać lub zainspirować się nią z zachowaniem praw autorskich (licencja creative commons).


code

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz