piątek, 19 października 2018

Kodowanie literatury młodzieżowej.

Na lekcji w klasie 7c uczniowie poznawali i promowali książki młodzieżowe ze szkolnej biblioteki za pomocą szyfru Cezara.
Cele:
- uczniowie poznają jedną z najprostszych form szyfrowania- szyfr Cezara
- uczniowie kodują i dekodują tytuły książek
- uczniowie poznają i promują współczesną polską literaturę młodzieżową
1. Na początku uczniowie szukali pomysłów, co znaczy napis wypisany przez nauczyciela.
VHCRQ  QD  CLHORQH  NDVCWDQB . W jednym z rozwiązań uczniów pojawiło się słowo "kod".
2. Wyjaśniłam, że jest to tytuł książki zakodowany szyfrem Cezara. Następnie wytłumaczyłam na czym opiera się kodowanie alfabetem. Poprosiłam uczniów, aby przyjrzeli się jak wygląda alfabet łaciński i naprowadziłam na rozwiązanie tytułu książki.
3. Uczniowie wybrali powieści i ich zadaniem było zaszyfrować tytuł książki. Aby mieć pewność, że uczniowie zrozumieli zasadę szyfru Cezara napisałam na tablicy dwa krótkie i proste zaszyfrowane wyrazy, które wspólnie odszyfrowaliśmy.
4. Zakodowane przez uczniów tytuły książek wędrowały do innych osób, których zadaniem było odszyfrować tytuł i przyporządkować do książki.
5. Na koniec rozmawialiśmy o błędach i trudnościach, które pojawiły się w zaszyfrowanych tytułach. Była to też okazja do zareklamowania książek metodą "storytelling",i ich wypożyczenia.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz